Thursday, September 03, 2009

aku h1n1??

final oh final.final exam semakin menghampiri.apakah maksudnya kawan-kawan??mksudnya,ak bakal menjadi kurang siuman & mengalami tekanan mental ye. next week adalah sudy week, but still de class. still got 2 tests, 5 journals to be done, 1 thesis writing (min 1500 words), 1 lab report.demmit!!! memang aku x berhasrat untuk balik la camni. x sempat kot. hari-hari bukak pose makan bubur aku kat sini.sob.sob.sob.

tadi aku baru g bayar yuran hostel yang melampau mahalnya.(rm182 per month). ingatkan xyah baya college fees dulu pun xpe..rupenye kene bayar jugak. x dapat aku amek slip exam.shit!. baru call banker a.k.a bapak aku..soh masuk duit. demm!!. segan aku nak mintak2 duit. beratus ratus lak 2. sori ayah..dapat duit t kakak baya blek k!hihi.. Td jugak aku dah jumpe kak intan,kaunselor akademik.nak tukar tarikh exam coz subjek COM204 & ME214 clash.then dah tukar tarikh.setel! final exam aku mengambil masa 3 hari je ye rakan-rakan. 14hb-16hb. each day 2 subjects.maksud? dun eva disturb me during that period.sah2 kowang kene cepuk ngan aku.

errr...entry kali ni sepatutnya aku nak citer pasal mende lain. last week aku balek umah..rabu sampai selasa.(aku ponteng claz ari selasa). sebab g hospital. dari 7.30 pg smpai 12 tghri. memang betol2 hospital kerajaan lah.tp xpe..nasib baik baya singgit je. lengkap medical check up aku wat. x-ray, darah..sume aku cek.

dr zhafran: sakit apa kamu ni?
aku: saya sesak nafas doktor.
dr.zhafran: sejak bile?
aku: dah 2 minggu.tp kelmarin plg terok.after bukak pose.
dr zhafran: eh..nape lak? kamu makan banyak sangat kot..hahaha..
aku: hahaha..mane de! (dlm ati cakap, "sengal doktor ni")

nak g amek darah lak. best! sebab 4 kali nurse 2 cucuk jarum kt lengan comelku ini. kali ke-4 baru jumpe salur darah. cuck,keluarkan,cucuk,keluarkan..pe dy igt tangan aku ni lengan anak patung??? tergelak aku di situ.terasa agak lucu. then bawak sampel darah tegar td 2..(coz susah sgt nak kua) g makmal. aisy..ensem pulak brade kat lab 2.haha..ok,back 2 biznes. dah cek segala nya..doktor cakap tekak aku bengkak. that's y sesak nafas.but since aku de sedikit demam, doktor kategorikan kes aku dalam suspect H1N1. even aku x kene pn senanye. as a precaution,bliau bagi aku mc sampai jumaat. tp,mc x digunakan.kene balek ostel juga. test menimbun!

sampai hostel,rumet aku dah bertukar wajah. aku terasa ade kelainan di wajahnya. owh..dy kaler rambut rupenya.

aku: ko kaler rambut ea?
rumet: a'ah...aku highlight sikit je.
aku: wei, bukan haram meh?
rumet: aku pakai shurah pnye..halal.
aku: o yea? boleh ea?

HUKUM MEWARNAKAN RAMBUT


1. Sunat :
Mewarnakan rambut kerana uban dengan apa-apa warna selain dari warna hitam.

Para fuqaha’ pula sepakat mencela perbuatan mewarna rambut dengan warna hitam. Adapun pendapat yang shahih mengatakan bahawa ianya haram digunakan melainkan ke atas orang-orang yang berjihad. (Al-Majmu’ : 1/360-362).

Dalil haram mewarna rambut dengan warna hitam itu adalah berdasarkan riwayat daripada Jabir r.a:
Maksudnya: “Pada hari penaklukan Makkah, dibawa Abu Quhafah ke hadapan Rasulullah S.A. W dengan rambut dan janggutnya berwarna putih seperti tsaqhamah (sejenis tumbuhan yang bunga dan buahnya berwarna putih).” Maka baginda bersabda : “Tukarlah ini dengan sesuatu (yang lain), tetapi jauhilah (daripada menggunakan) warna yang
hitam.” (Hadis riwayat Muslim)

so,mewarnakan rambut disunatkan asalkan bukan warna hitam. asalkan pewarna tersebut menepati tiga syarat iaitu boleh menyerap air supaya air sembahyang dan mandi wajib sah, tidak mengandungi bahan yang kemudaratan pada kulit dan bahan tidak bercampur dengan najis.

2. Harus :
a) Mewarna rambut dengan warna hitam untuk tujuan jihad.

b)Mewarna rambut bagi isteri dengan warna hitam untuk tujuan berhias bagi suami.

warna hitam boleh digunakan untuk tujuan jihad. cth dalam peperangan supaya kelihatan lebih muda dan gagah bertujuan utk menakutkan musuh. Mewarna rambut bagi wanita hanya dibolehkan kepada mereka yang bersuami dan memakai tudung. Tujuan mewarna pula adalah untuk mencantikkan diri untuk suami dan mengeratkan tali perkahwinan itu dengan memperindahkan diri hanya untuk tontonan suami.

3. Makruh :
a) Mewarna rambut supaya kelihatan seperti orang soleh.

b) Memutihkan rambut dengan apa juga bahan bagi tujuan untuk kelihatan tua atau mendapat kedudukan dalam masyarakat, atau diterima percakapannya.

dalam erti kata lain, makruh mewarnakan rambut kalau bertujuan untuk melakukan penipuan.

4. Haram :
a) Mewarna rambut dengan warna hitam kecuali sebagaimana yang dinyatakan dalam perenggan 2(a)

b) Mewarna rambut sehingga menyerupai (tasyabbuh) perlakuan orang bukan Islam.

Akibat terdapat zahir hadith dan athar yang bertembung antara satu sama lain, maka fuqaha mengambil jalan membuat takwilan bagi menggabungkan hadith-hadith ini. Ia seperti berikut :

a) Hadith larangan adalah menujukan kepada larangan penipuan umur yang tua akibat tua dan uban maka dihitamkan bagi kelihatan lebih muda. Tidak kira dari kalangn lelaki mahupun perempuan. Ia dilarang oleh Islam.

b) Adapun hadith yang mengharuskan adalah dalam keadaan dan sebab2 yang diiktiraf oleh syarak, seperti perang bagi menakutkan musuh, ataupun ia tidak mengandungi unsur penipuan, seperti merawat penyakit dan lain-lain.


kesimpulan, x payah la sibuk2 nak kaler rambut. x penah pulak aku terpikir. yang aku ingat, time zaman sekolah. form 4 x silap aku. jaki,tikab n pati beli dye kaler purple. aku la yang menepek dye 2 kat rmbut dowang. kira bersubahat la aku kan? dah abeh wat saloon..still de half bottle lg.dowang soh aku pakai. if x silap aku cakap camni..

" XMO AKU! KANG X PASAL KENE TETAK NGAN BAPAK AKU!"

camtu r lbih kurang. last2..lebihan dye 2 kitrg tepek kat sekor kucing putih yang comel kat hostel. kucing 2 slalu memunculkan diri kat hostel.mcm penghuni tetap lak. after kitrg stylokn dy ngan bulu kaler purple, tros kucing 2 hilang.xtaw g mane. semcam merajuk n membawa diri coz dirinya dah berbeza ngan spesis2 seangkatannya. kucing2 lain xnk kawan ngan dy kot. mybe.

p/s: nak berbuka pe ari ni? anis bukak pose ngan rahim,pia balek uma. bubur nasik lagi la jawapnya.haih.

12 comments:

I am Karl said...

berdosa kau pada kucing itu

moyu said...

cian snggh kucing itu...
huhu
kamu ok x zarf???
trk ke skt???
hmmm
pape pun...
blaja rerjn ye...
moga cpt smbh...
huhu
(p/s: sok de mid-sem ode, tp ira x std lg... sbk wat assgnmnt... waaa... tlg2!)

zarf_iera said...

eqarl,mmg pown.besalah ni rase.cane aku nk mntak maap balek?? wuuu~~

moyu,alhamdulillah..aku xde pape.insyaallah.ok..gud luck!

DAUD said...

aku mmg x suke org dye rambut,
nsb ko x dye,
klu x bertambah kex sukaan aku kat ko,

g blaja rerajin,
tp jg kesihatan,
jgn men ngan babi,
tu yg suspect tu.

zarf_iera said...

daud,aku bese je.dulu2 bg aku owg yg dye rmbut ni trok gile ah.tp,skang dh bese.mls nk cmpur.yg pntg aku x terikut. dun wori daud..byk g care len ak ley wat nk menambahkn kex sukaan ko kt aku slaen kaler rmbut. huhu..

baekk..sy blaja rajin2.huhu..
aku x men ngan babi. ak xtaw pn babi 2 pe...lalalala

z a w a n i b a d r i said...

jage kesihatan! sile mkn buah-buahan!

p a n y said...

ala kucen xyh mandi wajib. kan kan

zarf_iera said...

wani,baik...!thnx 4 ur cncern, ;-)

pony,hurm..btol jugak.tp yg aku plek..nape bliau menghilgkn diri??x semat ke kaler purple 2?

k h a y said...

good luck exam ek zaf!
hurm, doc tu sengal jgk lah. haha.. eh2, kao da ok ke lom neh mek?? sian kao ye. xsehat.

ak mcm pena ingt kucing tu. byk kot kucing serting kene kaler, conteng pon ade 1. haha. kelaka.

zarf_iera said...

khay,thnx..really need a 'good luck' nk face exam kali ni.
hahaha..
alhamdulillah..aku ok.dun wori.
haha..mmg pon.cian kucin2 kt sane.tp plg best atai de cter.dak2 laki claz dy g tulis kt 1 siput babi ni..ngan liquid pper.
tlis kt cngkerang 2..

"SAYA LAMBAT!" hahaha..sengal.

DAUD said...

kesian sungguh binatang2 tersebut,
zarf, mkn sayur bebanyak.
haha

zarf_iera said...

daud, sayur?? hahahaa..perli la 2 daud oi.

Followers

<< comment.comment >>

Award From Cikgu Man

Award From Cikgu Man
trimas..=)

AWARD from Shaz-Wanie

AWARD from Shaz-Wanie
thnx beb...;)

AWARD from Farid

AWARD from Farid
arigatou ne!