Friday, July 24, 2009

siapakah pengganas..???

Seorang wanita Muslim Mesir di bunuh di dalam mahkahmah Jerman, apa anda fikir?

Kisah menyanyat hati ini berlaku minggu lepas. Kisahnya begini, seorang muslimat Mesir di Jerman, Marwa Al-Sherbini, yang pada Ogos 2008 telah memfailkan saman kepada jirannya yang menggelarnya sebagai ‘Terrorist’, kerana beliau berhijab.Diulang, beliau digelar ‘Pengganas’, kerana beliau B.E.R.T.U.D.U.N.G. !!

Maka setelah mendengar hujah kedua-dua pihak pada Rabu minggu lepas, mahkamah mendapati lelaki, yakni jiran kepada Marwa tadi bersalah, dan dikehendaki membayar denda 2800 Euro.

Anda tau apa berlaku sesudah itu?

Lelaki ini telah menerkam ke arah Marwa, dan menikam mangsa 18 kali!! Ya, anda tak salah baca, memang 18 kali, dan yang paling teruk, Marwa ditikam sehingga mati, sambil beliau memeluk anaknya. Dan Marwa ketika itu mengandung 3bulan…tragis bukan?

Belum cukup tragis, ada lagi.. Suami Marwar yang melihat isterinya ditikam terus menerkam ke arah lelaki tadi, dan….

……

…akhirnya suaminya juga ditikam 3 kali. Nah. Tidak cukup dengan itu, pengawal keselamatan yang ‘melihat’ kejadian tadi telah bertindak menembak suami Marwar. Nah…ini baru betul2 tragis.

Sekarang anda fikir, bagaimana logik seorang perempuan ditikam 18kali di dalam mahkamah, tanpa ada seorang pun yang bertindak menyelamatkan wanita ini, melainkan suaminya, yang akhirnya kerkesudahn ditembak.

Logik atau tidak anda mengambil masa hanya 1 saat untuk menikam 18 kali? Cuba anda tikam angin 18 kali, berapa lama masa yang anda ambil, tikam secepat mungkin. Malah 1 saat untuk 1 tikaman pun sukar dicapai. Maka tidakkah anda terfikir kenapa reaksi manusia di situ terlalu lembab? Bengong bukan.

Seorang pemerhati telah berkata tentang suami Marwa, “Dia bukan seorang yang berambut perang, jadi dia tentu penyerangnya.” Ya, ini logik pada pandangan mereka. Tapi sesekali tidak bagi kita.
Itu isu pertama, isu kedua adalah mengapa seakannya media barat cuba menutup isu ini. Langsung tidak dihebohkan. Adakah kerana darah orang Islam tidak sama dengan darah mereka? Ermm..logik bukan. Hanya orang yang gila sahaja percaya ini.

Mungkin ada antara yang membaca entri ini berfikir bahawa ini hanya isu kecil, mengapa perlu dihebohkan. Ada bukan? Ini bukan soal peka semata-mata, cuba anda fikir, kalau Marwa boleh ditikam 18 kali dalam mahkamah, ‘tanpa disedari’ maka adakah mungkin mereka2 ini menyedari pembunuhan demi pembunuhan yang berlaku nun di Gaza, di Tebing Barat, di Darfur, dan yang terbaru di China. Atau ada antara anda yang masih tidak tahu saudara kita dibunuh di China. Ya, logik la sikit kalau anda tidak tahu, sebab semua pembunuhan tadi berlaku di luar mahkamah.

Sampai bila….sampai bila baru dunia harus berkata ‘cukup’.

siapakah pengganas sebenarnya?

dicedok sepenuhnya dari 'intro2u Blog'

8 comments:

api said...

chop2...
pernah tau kat youtube hal ni...
kafir kalo da laknat,ttp je laknat....

zarf_iera said...

btol.islam slalu di slah anggap sbg terrorist.walhal...dah terang lg bersuluh yg umat islam ni ditindas.mcm mane pulak islam dikatakan pengganas??
celaka lah kau kafir!!

api said...

sbilangan kafir xdenye mengatekn Islam itu indah,
hnye suku d'sukukan lg yg kte sebaliknye....
so tu la yg jadi pde ISLAM,d'tindas n d'hentam....

zarf_iera said...

kdg2..ble pk blek.umat islam sndri yg mmbenarkn islam itu dtindas.
kita pn taw..islam 2 bkn pengganas.tp,nape kite x tegaskn bhw islam 2 bkn terrorist?
kdg2..umat islam sndri yg x open up their mind utk xplain everything ngan kafir2 ni.
for certain muslims...kafir ni mmg laknat!so,jgn ckp n berkawan ngan dowang!dats y la owg len pndg islam ni negative...

zarf_iera said...

kdg2..ble pk blek.umat islam sndri yg mmbenarkn islam itu dtindas.
kita pn taw..islam 2 bkn pengganas.tp,nape kite x tegaskn bhw islam 2 bkn terrorist?
kdg2..umat islam sndri yg x open up their mind utk xplain everything ngan kafir2 ni.
for certain muslims...kafir ni mmg laknat!so,jgn ckp n berkawan ngan dowang!dats y la owg len pndg islam ni negative...

api said...

huhuhu....
penuh dedikasi text die tu....
rileks r,slagi umat tak b'satu padu,mmg ssh nk menentang kafir2 ni..

zarf_iera said...

haha..i mmg berdedikasi owgnye.kahkahkah.

api said...

P R A S A N...
lalala..

Followers

<< comment.comment >>

Award From Cikgu Man

Award From Cikgu Man
trimas..=)

AWARD from Shaz-Wanie

AWARD from Shaz-Wanie
thnx beb...;)

AWARD from Farid

AWARD from Farid
arigatou ne!